De andere afslag

Gelezen 3 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 8 Favoriet 0 Recensies 0
Non-fictie Artikelen 1   Topics 0

Soms lijkt het alsof je leven in de sterren stond geschreven. Alsof het zaad- en eicelletje van je vader en moeder voorbestemd waren te versmelten. Alsof het lot jou en je geliefde bij elkaar bracht. Alsof de dingen móésten gaan zoals ze gingen. Die schijn bedriegt: wij banen ons een weg in een landschap van mogelijkheden. Welke afslag we nemen is niet van tevoren vastgelegd. Hoe leiden we de verbeelding over hoe het anders had kunnen lopen in goede banen?
Daarover buigt Jeroen Hopster zich, aan de hand van wetenschappelijke, historische, psychologische en filosofische inzichten. Hopster betoogt dat what if-vragen meer zijn dan speculatieve gedachtespelletjes. Hoe de dingen anders hadden kunnen lopen kunnen we met een zekere precisie beantwoorden. En dat niet alleen; what if-vragen dragen ook bij aan onze waardering van het leven. Wij leven in een wereld van mogelijkheden, maar het leven zelf is eenmalig: welke mogelijkheden er op voorhand ook bestaan, slechts één daarvan zal werkelijkheid worden.

Mens & Maatschappij
Filosofie algemeen