De Bijbelsmokkelaars

Rank 661 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 14 Favoriet 7 Recensies 0
“Betty zag de man ook en hield een hand voor haar mond – alles was voorgoed verloren. De douanier tikte tegen de portierruit. Langzaam draaide Titus het raampje naar beneden en keek onthutst naar de man, zijn jobsbode, hun beul, Gods saboteur”.

Een paar maanden voor de val van De Muur worden Titus en Betty Westerling aan de grens met Oost-Duitsland betrapt op bijbelsmokkel en belanden ze in de cel. Drie jaar later maken zij een cruise langs de Noorse kust, tot aan de Noordkaap, om de middernachtzon te zien. Een snoepreisje, na al die smokkelvakanties. Maar als zij ontdekken dat Stasi-officier Schneiderhahn aan boord is, destijds belast met hun opsporing, beleven zij de dreiging uit hun smokkeltijd opnieuw. De ontknoping die volgt laat hen in vertwijfeling achter. Wat hebben zij al die tijd geloofd?

De Bijbelsmokkelaars is een verhaal over geloof en opoffering, angst en loutering. Een moderne parabel over hoe mensen de werkelijkheid beleven. Het verhaal is gebaseerd op ware feiten.

In de jaren zeventig kreeg de Stasi te maken met een groeiend aantal christelijke bijbelsmokkelaars uit West-Europa. In Nederland waren meerdere bijbelsmokkelorganisaties actief, met aanhangers onder de meer behoudende gelovigen. Hun Ostpolitik bestond vooral uit bijbelverspreiding onder Oost-Europese christenen en illegale kerkelijke gemeenschappen.

Van David Klaver (Alkmaar, 1970) verscheen eerder Annus horribilis (2013) en Tot bitter zout (2016).

Godijn Publishing
27 november 2020