De bovenkant van Den Haag

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 1
Dat je de wereld van uit de lucht anders ervaart is geen geheim, maar zelden is het bewijs daarvoor zo overtuigend geleverd als in 1962 door de 26-jarige Amerikaanse stagiair David Jokinen.

Gemeente en provincie hadden een groot verkeersplan bedacht om de mobiliteit in de Haagse regio te vergroten. Jokinen liep stage bij de provincie Zuid Holland, en hij was de aangewezen man om de plannen te toetsten. Jokinen was opgeleid als planoloog aan het Massachusetts Institute of Technology. Voordat hij een menig gaf huurde hij een Helikopter en maakte een paar rondjes boven Den Haag. Vanuit die positie zag hij iets wat kennelijk iedereen op de grond ontgaan was: Den Haag had twee stations en ook twee spoorwegmaatschappijen. Zo als bekend zijn de oplossingen die hij heeft aangedragen niet toegepast.

Vanaf de grond ervaar je de stad het beste maar vanuit de lucht zie je pas hoe de stad in elkaar zit.
Dit, nog steeds verrassende element, is ook de kracht van de foto's die Karel Tomei voor De bovenkant van Den Haag schoot.
Scriptum
03 augustus 2019

2 keer bewerkt, laatste bewerking door Sterrezee
Jouw recensie   Schrijf een recensie E-book prijsvergelijker

Lezersrecensies (1)

Koffietafelboek

door: Sterrezee 1 like
Leuk om zo snel mogelijk proberen te zien waar wat is. De karakteristieke gebouwen of groen vallen gelijk op, het helpt als je weet hoe de daken eruit zien.... De straten in veel echte woonwijken zijn lastiger te herkennen. Er zijn een paar mooie foto's met patronen, maar kwaliteit/keuze valt me...