De buitenjongen

NRC:

De buitenjongen

Rank 865 Gelezen 830 Aan het lezen 12 Wil ik lezen 466 Favoriet 30 Recensies 28
Literatuur & Romans Artikelen 2 Newsroom 1 Lijsten 4 Spots 11   Topics 0

De hoofdpersoon van De buitenjongen is een eenzame man van in de dertig. Zijn leven in Milaan is vastgelopen en hij mist de bergen van zijn jeugd, waar hij al tien jaar niet meer is geweest. Daarom besluit hij een hut te huren op tweeduizend meter hoogte en een paar maanden lang te leven op een manier waar hij vroeger stiekem van droomde: zielsalleen, omringd door wat dieren en zijn favoriete boeken. Het leven in de bergen is eenvoudig, hij hakt hout, legt een tuin aan, maakt vuur. En langzamerhand sterkt hij aan en herontdekt hij wat hij in de loop der jaren was verloren. Wekenlang ziet hij niemand, tot er ineens toch een gestalte opdoemt.
De buitenjongen is een filosofische roman over de schoonheid van eenzaamheid, vriendschap, onze band met de natuur en met familie, en vormt een logisch geheel met de bestseller De acht bergen.

De Bezige Bij
14 juni 2018
14 juni 2018

Marvin O. Hebban Recensent

Zoeken naar innerlijke rust via prachtige beschrijvingen

door: Marvin O. 2 reacties 6 likes

Voorafgaand aan het succesvolle De acht bergen schreef de Italiaan Paolo Cognetti (1978) een iets dunner werk dat zich afspeelt in het Aostadal in de Italiaanse Alpen. Het is precies hetzelfde dal waarin zich ook De acht bergen situeert. In De buitenjongen is een dertigjarige schrijver het...

Reacties op: De buitenjongen