De dochters van Jalta

De dochters van Jalta

De dochters van Churchill, Roosevelt en Harriman en hun allesbepalende rol in de geschiedenis

'Een levendig portret ... We ontdekken het insiderverhaal en de indringende details die de geschiedenis tot leven wekken.' – Erik Larson
Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog werd de wereld opnieuw ingedeeld. Stalin, Churchill en Roosevelt gingen de geschiedenisboeken in als de vormgevers van deze nieuwe machtsverdeling, maar achter de schermen speelden drie bijzondere vrouwen een cruciale rol. Dit is het verhaal van Sarah Churchill, Kathleen Harriman en Anna Roosevelt.
In De dochters van Jalta vertelt historicus Catherine Katz hoe deze drie jonge, gedreven vrouwen hun machtige vaders voor een crisis behoedden toen de alliantie uiteen dreigde te vallen. Sarah Churchill, Anna Roosevelt en Kathleen Harriman, dochter van de Amerikaanse ambassadeur in Rusland Averell Harriman, waren meer dan alleen een steun en toeverlaat. Op basis van exclusief bronmateriaal uit de familiearchieven en interviews met de nabestaanden reconstrueert Katz hun bepalende rol in de besluiten en het verloop van de Conferentie van Jalta.
Te midden van de politieke chaos van de transformatie naar een naoorlogse wereld vertelt De dochters van Jalta een uitzonderlijk verhaal over vaders en dochters wier onderlinge relaties getest en versterkt worden door de historische gebeurtenissen waarvan ze getuige zijn en de toekomst die ze gezamenlijk vormgeven.

Geschiedenis & Politiek
Moderne geschiedenis (1870-heden)