De doodgravers van België

Rank 5971 Gelezen 0 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0
'De doodgravers van België' is het ware verhaal, achter de schermen, van 662 dagen regeringscrisis. Wetstraatjournalist Wouter Verschelden (Newsweek België) sprak met alle hoofdrolspelers en reconstrueerde op basis van de input van onder meer Alexander De Croo, Paul Magnette, Bart De Wever, Conner Rousseau, Koen Geens, Georges-Louis Bouchez, etc… een bijzonder spectaculair verhaal. Het geheel leest als een film, inclusief de dialogen, wordt verteld in een hoog tempo. De hoofdpersonages worden telkens met hun bio voorgesteld, waarbij de lezer interessante details krijgt over hun persoonlijkheid en handelswijze.

Op een paar cruciale vragen biedt het boek een antwoord:
• Waarom kost het Alexander De Croo (Open Vld) tien maanden van aarzelen, draaien en keren, voor hij uiteindelijk premier wordt van een Vivaldi-regering? Wat hing hem boven het hoofd?
• En hoever precies gingen Bart De Wever (N-VA) en Paul Magnette (PS) in het sluiten van hun ‘grote deal’ voor Belgie??
• Wat was precies de rol van het Paleis, waarom wilde de koning zo graag een coalitie van N-VA en PS?
• Hoe draaide het land, ten midden van een pandemie, met een niet-functionerende regering, inclusief een ‘Superkern’?

‘De doodgravers van Belgie?’ geeft een unieke inkijk in de machinekamer van de Belgische politiek. Het verhaal neemt u mee naar confidentie?le gesprekken tussen partijvoorzitters en de koning, geheime afspraken op Brusselse appartementen, dure gezworen eden, en een boulevard van gebroken beloften. Het is een verslag van een woelige periode, met minderheidskabinetten tijdens een pandemie, die geplaagd worden door intrige en verraad.
Hoe is het zo ver kunnen komen, en vooral, hoe moet het nu verder met de toekomst van dit complexe land, van Vlamingen en Franstaligen, in het hart van Europa?

Geschiedenis & Politiek
Politieke geschiedenis en geschiedenis van de internationale betrekkingen
30 juni 2021
22 juli 2021