van Kaapstad, de voorouderlijke Karoo boerderij en het gezinsleven thuis. Vooral zijn moeder, Vera, bleek een favoriet onderwerp. De foto's zijn fascinerend vanwege hun imperfecties en laten zien hoe de jonge Coetzee geïnteresseerd was in het documenteren van tijd en beweging om op die manier het leven zelf vast te leggen.
Op het eerste gezicht lijken de foto's scènes uit een alledaags, provinciaal leven in de jaren vijftig, maar dankzij hun speelsheid, directheid en zelfbewustzijn laten de foto's zich niet alleen nostalgisch lezen. Af en toe vangen we een glimp op van de sociale werkelijkheid van Kaapstad en de apartheid. En voor de lezers van Jongensjaren zijn de foto's een intrigerende visuele kroniek van Coetzees leven. Hoewel velen hem kennen als een serieuze en filosofische schrijver, zien we hier ook zijn speelse, jongensachtige kant en zijn zoektocht naar een eigen identiteit. Schrijven en fotografie bieden misschien geen directe en waarheidsgetrouwe versie van de werkelijkheid, maar door de lens van Coetzees camera zien we de vluchtige momenten uit een verleden dat nu verstild is in de emulsies van zijn negatieven.
Met een exclusief interview met John Coetzee over zijn
jongensjaren en zijn foto-experimenten.
