De gelukkige roofvogel

Een roman over klimaatverandering kon je in 2009, het jaar waarin De gelukkige roofvogel verscheen, een zeldzaam, zelfs gedurfd verschijnsel noemen. Een dik decennium later is de opwarming van de aarde actueler dan ooit en een veelgebruikt thema voor schrijvers. Het NOS-programma Nieuwsuur spreekt al over een nieuw genre: de klimaatroman. Genoeg reden om deze vertelling over milieuproblemen, droogte, smeltend poolijs en zeer besmettelijke infectieziekten te herzien en door Uitgeverij Aspekt in een nieuwe jas gestoken opnieuw uit te brengen.

Zoals wij bewegen tussen hoop en vrees pendelt de hoofdpersoon in De gelukkige roofvogel heen en weer tussen de stad en het platteland. Op beide plaatsen uitzonderlijke hitte en oplopende spanning tussen vrienden, geliefden, generaties en inwoners. Is de stad het beste toevluchtsoord of overleef je beter in het dorp tussen de rivieren? Is de natuur uiteindelijk de sterkste of overwint de mens met zijn slimme bedenksels?

Een roman vol relevante vragen van Noud Bles, de schrijver van De barokjager *) De Poolse weg en Bevrijdingsvuur. En van De verborgen hand, Zoons zonder vader en Faust aan de Waal.

*) Een fragment uit De barokjager werd in 2021 gekozen als een van de mooiste wandelfragmenten in de Nederlandse literatuur.

Is De gelukkige roofvogel het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De gelukkige roofvogel