Een stad van woorden

Klimaatverandering. Wat kan de opwarming van de aarde en de zeespiegelstijging voor ons betekenen? Loopt het westelijke deel van Nederland – zeg de Randstad plus Zeeland en Noord-Holland – kans om niet langer door duinen, dijken en andere zeeweringen beschermd te worden? Stel: Meer dan de helft van ons land wordt Noordzee, de nieuwe kustlijn loopt van Breda naar Amersfoort, de pessimisten zien ook Friesland, Groningen en Drenthe onder water verdwijnen. Wat kunnen we doen? Wie gaan er als eersten aan de slag?

In de tweede klimaatroman *) van Noud Bles roept iemand een select groepje architecten bijeen om het plan te maken voor de nieuwe hoofdstad van Nederland, te voorzien op de veilige hoogte van De Veluwe. De plannenmakers verzamelen zich op een leeg kazerneterrein: dertien bouwkundigen, een zeer hoge regeringsambtenaar en een legerofficier. De afzondering wordt een zelfgekozen quarantaine als het COVID-virus om zich heen grijpt. Hoe pakken de stedenbouwers dit megaproject aan? Welke inzichten prevaleren? Wanneer gaan de onderlinge verhoudingen schuren? Als in Europa de vrede verandert in oorlog, wat gebeurt er dan?

Een stad van woorden is een solide monument voor de architectuur in onzekere tijden.

Recensies (1)

Is Een stad van woorden het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Een stad van woorden