De glazen kooi

Gelezen 2 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 1
TomTom berekent de route, Google beantwoordt onze vragen en Facebook herinnert ons aan verjaardagen. We besteden steeds meer denktaken uit aan computers. Ze kunnen het beter en sneller, en het maakt onze levens een stuk gemakkelijker. Toch?

In De glazen kooi toont Nicholas Carr dat dit uitbesteden van denkwerk ook onverwachte effecten heeft. We worden bevrijd van een terugkerende mentale oefening, maar leren daardoor ook steeds minder. Weet een piloot straks nog wel hoe hij zelf een vliegtuig bestuurt? Wat gebeurt er als een arts meer op medische software vertrouwt dan op zijn gezond verstand? En dat is niet het enige: algemene menselijke talenten zoals creativiteit, scherpzinnigheid en nieuwsgierigheid blijken op allerlei manieren vervlochten met taken die we steeds vaker aan computers en robots overlaten.

Op meeslepende wijze en aan de hand van talloze voorbeelden biedt Nicholas Carr een nieuwe kijk op de huidige, moderne maatschappij. Als een van de eersten signaleert hij wat automatisering met ons doet, als mens en als samenleving: het brengt ons welvaart en gemak, maar creëert ook een glazen kooi die ons beperkt.

Nicholas Carr is een van de meest toonaangevende denkers op het gebied van nieuwe media en technologie. Hij schreef Het ondiepe, 'Is Google making us stupid?' en is journalist voor o.a. The New York Times, The Wall Street Journal en Wired.

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen
Huub Stegeman
Maven Publishing
16 oktober 2014
16 oktober 2014

De kooi kan leeg

door: Ellen IJzerman (prowisorio) 1 reactie 1 like

In 1980, toen de film Airplane!  uitkwam, werd de automatische piloot ingeschakeld op het moment dat de piloten niet meer in staat waren om het vliegtuig te besturen. Tegenwoordig worden vliegtuigen voornamelijk 'bestuurd' door de automatische piloot en is de menselijke piloot slechts aanwezig om...

Reacties op: De glazen kooi