De grote verliezer

"Hallo. Ik ben Margrietje Gaublomme. Aangenaam.

Ik ben bijzonder blij dat jullie mijn verhaal willen horen.

Het begint in 1914. Dat was niet zomaar een jaar. Het was het Jaar van de Grote Veranderingen.

Dat jaar werden wij allemaal iets. Eerst werd Basiel een sterretje in de donkere nacht, toen werd Jutta onze nieuwe nummer vier, toen de klokken begonnen te luiden had va haast om een held te worden en werd ma een beest, en nog wat later werden mijn broers, mijn zusje en ik opgejaagd wild. Toen werd ik door mijn eigen stomme schuld De Grote Verliezer en bijna de moordenaar van mijn moeder.

En toen moest het eigenlijk alleen nog maar beginnen.

Maar als ik het zo vertel, begrijpen jullie er natuurlijk niks van.

Laat ik dus maar bij het begin beginnen.

Bij Basiel.

Winter 1914."

Margrietje weet niet helemaal wat er gebeurt als de oorlog uitbreekt. Haar vader verdwijnt plots om te gaan vechten, haar moeder verzamelt eten alsof er morgen geen winkels meer zullen zijn, en haar broers lijken zich vooral te vervelen. Als Antwerpen valt slaan ze halsoverkop op de vlucht naar Nederland, maar nog geen week later keren ze terug naar hun dorp, dat inmiddels bezet is door de Duitsers. En dan is er nog de mysterieuze dodendraad, waar Margrietje te dichtbij komt. Daardoor krijgt ze een brief in haar bezit die haar in een gevaarlijk avontuur stort...

Is De grote verliezer het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De grote verliezer