De grote vlucht inwaarts

De wereld lijkt steeds complexer en onoverzichtelijker te worden. In de hedendaagse ‘netwerksamenleving’ kun je geen kop koffie drinken zonder je medeschuldig te maken aan uitbuiting en slavernij, en staat je baan op het spel omdat aan de andere kant van de wereld een bank omvalt. Hierdoor beschouwen we de wereld steeds vaker als iets gevaarlijks waarover we geen controle hebben. Terwijl de maakbare samenleving ten grave gedragen wordt, keren we de blik naar binnen en klampen we ons vast aan de dingen die we nog wél in de hand hebben. Het resultaat: collectief narcisme, de ‘ikeaficatie’ van de samenleving en een publieke sfeer waarin een scherpe mening meer waard is dan een weloverwogen oordeel.
Met soepele pen en scherpe analyses biedt filosoof Thijs Lijster een caleidoscopische blik op de meest uiteenlopende culturele en maatschappelijke fenomenen, zoals design, de heropleving van het detectivegenre, de alomtegenwoordigheid van opiniepeilingen en de positie van illegale immigranten.
De grote vlucht inwaarts is een pleidooi voor tegendraads denken en een brede filosofische blik waarbij zelfs het meest onbeduidende detail beschouwd kan worden als betekenisvol.

Is De grote vlucht inwaarts het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De grote vlucht inwaarts