De gunsteling

Saskia Pro?jt
De gunsteling

Londen, 2007. In opdracht van zijn voormalige geliefde koningin Elizabeth vertrekt
Robert Devereux, graaf van Essex, naar Afghanistan om een aantal forten op de
Talibanstrijders te heroveren. Maar in plaats daarvan besluit Essex, eenmaal ter
plaatse, om over een wapenstilstand te onderhandelen. Elizabeth had het kunnen
weten, want de jonge, populaire generaal heeft zich al eerder tegendraads betoond.
Woedend over Roberts ongehoorzaamheid plaatst zij hem bij terugkomst onder
huisarrest in York Huis. Afgesloten van de buitenwereld, tot op het bot vernederd,
maar nog altijd de lieveling van het volk, zint Essex op wraak. Zo eenvoudig laat hij
zich niet door een vrouw buitenspel zetten.

'Het debuut doet verlangen naar een volgende roman [ ]
Saskia Profijt heeft verstand van emoties, en een feilloos gevoel
voor de grens tussen pijn en zelfbeklag.' de Volkskrant

De gunsteling is het meeslepende verhaal van een onmogelijke liefde. Het plaatst het
oude koningsdrama van Elizabeth I en de graaf van Essex in de moderne tijd. Macht,
liefde, rebellie en achterdocht zijn de ingrediënten van de moderne historische roman.

'Je schreef dat de lente te vroeg was voor een aanval op de forten in het zuiden omdat
de basiskampen nog niet waren ingericht; de zomer was ongeschikt omdat er een
tekort aan drinkwater zou kunnen ontstaan; en de herfst viel te laat in het jaar omdat
je manschappen in de bergpassen door sneeuw zouden kunnen worden overvallen. Ik
vraag me zo langzamerhand af, Robert, of er een Afghaans seizoen is dat mijn
generaal wél schikt voor het voeren van een oorlog '

Recensies (1)

Is De gunsteling het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De gunsteling