De heilige Antonio

De heilige Antonio

Gelezen 127 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 18 Favoriet 0 Recensies 2
Literatuur & Romans Artikelen 1 Lijsten 1   Topics 0

Na hun vaders dood zijn de jonge broers Paul en Tito en hun moeder Raffaella in een vrachtauto met watermeloenen de Mexicaanse grens over gesmokkeld. In New York krijgt Raffaella een aanbidder, de schrijver Ewald Stanislas Krieg, die een bedrijfsplan ontvouwt voor een bezorgservice van huisgemaakte burrito’s. Paul en Tito zijn meer geïntrigeerd door Kristin, een Kroatische die stuiterballen aan de armen geeft en ‘tietjes heeft die meer waard zijn dan drie witte Mercedessen met open dak’.
In 1998 was De heilige Antonio het Boekenweekgeschenk. In 2020 is de novelle verfilmd door Marc Wilkins, onder de titel The Saint of the Impossible. EMS films/M&N zal de film in maart 2022 uitbrengen in Nederland.
‘Het meest tragikomische Boekenweekgeschenk dat tot nu toe is verschenen.’ – Trouw
‘De elegante toon van Grunbergs hilarische vertellingen evoceert de ongrijpbare zwaarte van het leven.’ – Knack

Nijgh & Van Ditmar
07 oktober 2011