De hoeken van het hart

Gelezen 16 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 20 Favoriet 0 Recensies 6
Literatuur & Romans Spots 1   Topics 0

Een echte Sagan zoals we haar kennen van Bonjour tristesse: een setting in een welvarend milieu, levendige personages en een ironische stijl

Na een zwaar auto-ongeluk, waarvan niemand had gedacht dat hij het zou overleven, laat staan helemaal zou herstellen, moet Ludovic Cresson weer zien te wennen aan het leven thuis. De drie jaar durende tocht langs ziekenhuizen, revalidatiecentra en psychiatrische klinieken was zwaar voor hem, maar niet voor zijn vrouw Marie-Laure, die haar nieuwe rol als rijke weduwe maar al te graag omarmde. Ze vindt het verschrikkelijk om haar man nu weer aan haar zijde te hebben en wil van hem scheiden.

Hun prachtige huis is eigendom van Ludovics vader Henri, die er ook woont met zijn tweede vrouw Sandra. Henri heeft doorgaans weinig aandacht voor zijn gezin maar als hij hoort hoë Marie-Laure zijn zoon op een avond bot afwijst als hij het bed met haar wil delen, besluit hij zijn zoon te hulp te schieten. Hij nodigt een prostituee uit om het zelfvertrouwen van Ludovic op te vijzelen. Hij is ervan overtuigd dat zijn plan het huwelijk van de twee zal redden. In afwachting van een groot feest dat op het landhuis zal plaatsvinden blijft ook Fanny, de aantrekkelijke moeder van Marie-Laure, een aantal weken logeren. Lang genoeg om de heren des huizes in verwarring te brengen en het precaire evenwicht in huis danig te verstoren.

De hoeken van het hart in de pers

‘De liefhebber van Sagan herkent met plezier die onbezorgde, lichte, schaamteloze toon die haar handelsmerk was.’ NRC Handelsblad

‘Toegankelijk met een natuurlijke allure. We herkennen met plezier Sagans gevoel voor humor, haar onverschilligheid en haar elegantie. De hoeken van het hart beantwoordt ons verlangen naar authentieke verhalen.’ Le Monde

‘In De hoeken van het hart biedt Françoise Sagan ons een ritje in een cabrio: razendsnel rijden met de haren in de wind door de wegen van Normandië. In gracieuze stijl schildert ze een charmant beeld van de bourgeoisie dat een onuitgesproken duivelse en grensoverschrijdende boodschap bevat.’ Livres Hebdo

Populaire fiction algemeen
Meulenhoff Boekerij B.V.
09 juni 2020
10 juni 2020

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Salustia

Reacties op: De hoeken van het hart