De identiteitscrisis van Zwarte Piet

Zwarte Piet houdt de gemoederen al jaren bezig. Toch weten de meeste mensen maar weinig over hem. De discussie is vooral gebaseerd op gevoel, en nauwelijks op feiten. In het rijk geïllustreerde boek De identiteitscrisis van Zwarte Piet nemen Jop Euwijk en Frank Rensen de lezer mee in hun zoektocht naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. Dat levert verrassende inzichten op: dat ruziemaken over het Sinterklaasfeest óók een oer-Nederlandse traditie is, bijvoorbeeld. Of dat Sinterklaas in sommige steden vroeger ook veel wit personeel meenam. In dit boek lees je waar Piet vandaan komt, hoe hij zich ontwikkelde en wat het publiek zoal van hem vindt. Over welke Piet hebben we het eigenlijk als we discussiëren? Zijn figuur blijkt zo veranderlijk dat zijn identiteit moeilijk is vast te stellen. Is dat misschien de reden waarom de een zielsveel van hem houdt en de ander zich door hem gekwetst voelt? Na jaren van langs elkaar heen praten, is het belangrijk om Zwarte Piet feitelijk te bekijken en hem serieus te nemen. En, niet minder belangrijk, elkaar ook.

Redactionele recensie

Recensies (5)

Meer recensies

Is De identiteitscrisis van Zwarte Piet het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op De identiteitscrisis van Zwarte Piet