De jaren van Berman Helder

Rank 6172 Gelezen 0 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0

De roman De Jaren van Berman Helder speelt zich grotendeels af in het Den Haag van de jaren tachtig. Wanneer de schrijver Berman Helder zijn literair adviseur Sander Leythen voor het eerst ontmoet, weet hij: dit heeft zo moeten zijn. Alhoewel beide mannen zeer verschillend in het leven staan, is er direct een zekere verbondenheid. In de jaren die volgen ontwikkelt zich een bijzondere vriendschap, waarin de enigszins neurotische Sander zich steeds vaker afvraagt in hoeverre de genegenheid wederzijds is. Waar Sander ervan overtuigd is dat de twee elkaar nodig hebben als tegenwicht, beleeft Berman de vriendschap duidelijk anders. Kan een vriendschap tussen twee zulke tegengestelde karakters wel standhouden? De Jaren van Berman Helder is een ontroerende roman waarin verwachtingen over een ware vriendschap balanceren tussen verlangen en vrees. ‘Mick Harte heeft met zijn debuutroman een ontroerend verhaal geschreven. Nooit eerder heb ik op zo’n manier over een vriendschap tussen mannen gelezen. Prachtig en toegankelijk geschreven, waardoor het nooit saai of bombastisch wordt. Een verhaal dat nog lang blijft hangen.’ Karin Buik (Taalzinnig).

Brave New Books
20 juli 2021