De jongen die Auschwitz tekende

De jongen die Auschwitz tekende

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0
Uniek en aangrijpend: de WOII in kindertekeningen. Een diep ontroerend en waargebeurd ooggetuigenverslag.
Thomas Geve verbleef bijna twee jaar in Auschwitz en Buchenwald, waar hij getuige was van de barbaarse wreedheid van de SS. Ondanks de vreselijke gebeurtenissen die hij meemaakte, voelde de vijftienjarige Thomas zich als overlever gedwongen om precies te vertellen wat er gebeurd was, om zo de miljoenen mensen die het niet overleefden een stem te geven.
De jongen die Auschwitz tekende is een unieke kampgetuigenis in woorden en tekeningen, door de ogen van een kind. Het is een inspirerend waargebeurd verhaal over de zoektocht van een jongen naar hoop, overleving en verandering.
‘Een zeer bijzonder verhaal van een Duits-joodse jongen die in 1943 samen met zijn moeder naar Auschwitz werd gedeporteerd. De (onbeholpen) kindertekeningen geven indringend het kampleven weer dat, voor enkelen, in al zijn gruwelijkheid jaren kon duren.’ NBD Biblion
‘We wilden niet vergeten wat er was gebeurd. Integendeel, we voelden de drang om vast te leggen wat we hadden meegemaakt, om het op te schrijven en mensen erover te vertellen. Als wij de bittere waarheid niet zouden onthullen, zo redeneerde ik, zouden mensen domweg niet geloven hoever de kwaadaardigheid van de nazi’s had gereikt.’ Uit de inleiding van het boek

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen