De kindertrein

Rank 3654 Gelezen 85 Aan het lezen 4 Wil ik lezen 226 Favoriet 2 Recensies 7
Literatuur & Romans Artikelen 1 Newsroom 1 Lijsten 2 Spots 2 Top25's 1   Topics 0
Het is 1946 als de zevenjarige Amerigo zijn arme buurt in Napels moet verlaten en door zijn moeder op een trein wordt gezet. Samen met duizenden andere kinderen uit het zuiden van Italië zal hij het hele land doorkruisen om een paar maanden in een gezin in het noorden door te brengen; een initiatief van de Communistische Partij om de kansarme kleintjes uit de ellende van na de oorlog te halen. Amerigo weet niet wat hem te wachten staat, maar eenmaal daar wordt hij vertroeteld en krijgt hij het grootste cadeau dat hij in zijn leven zal krijgen: een viool.

Met de verbazing en de eigenzinnigheid van een intelligent kind van zeven laat Amerigo ons zien hoe ingrijpende gebeurtenissen het leven beïnvloeden. De kindertrein is een epische en hartverscheurende roman over opgroeien, onmogelijke keuzes, loyaliteit en liefde.

Astrid Molenberg
Xander Uitgevers B.V.
11 maart 2020
08 april 2021
9789401612081 , 9789401612227 , 9789401614061

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Greet Braem

Greet Braem Hebban Recensent

Mooi maar ietwat onevenwichtig verhaal

door: Greet Braem 4 reacties 1 like

De Italiaanse Viola Ardone (1974) studeerde literatuurwetenschappen, werkte enkele jaren in het uitgeversvak en onderwijst Latijn en Italiaans op de middelbare school. De voorbije jaren schreef ze een aantal romans, die echter geen van alle in het Nederlands vertaald werden. Dat gebeurde wel met...

Reacties op: De kindertrein