De oranjebloesem

De oranjebloesem

Rank 82 Gelezen 36 Aan het lezen 8 Wil ik lezen 91 Favoriet 1 Recensies 7
Literatuur & Romans Artikelen 1   Topics 0   Leesclub

Het is 1960 en de vijftienjarige Oliva Denaro woont in een klein dorp op Sicilië. Ze leert graag moeilijke woorden, is goed in kikkers vangen en tekent stiekem filmsterren na uit tijdschriften. Toch is ze vaak jaloers op haar tweelingbroer Cosimino die veel meer mag dan zij, want zoals haar moeder haar steeds voorhoudt: 'Een meisje is als een kruik: wie haar breekt, moet haar houden.'

Als de verstikkende, stilzwijgende familietradities Oliva dwingen haar lot te accepteren, komt ze in opstand. Ze besluit niet te trouwen met de man die vastbesloten is haar de zijne te maken, en geeft daarmee een allesbepalende wending aan haar leven.

Op schitterende wijze beschrijft Viola Ardone de vaak knellende onderlinge verhoudingen in een traditionele Italiaanse gemeenschap, en wat er gebeurt als iemand daarvan af durft te wijken.

Xander Uitgevers B.V.
15 juni 2022
15 juni 2022

Nico Hebban Recensent

Vroeger was alles beter. Of wacht …

door: Nico 2 likes ebook

'Een meisje is als een kruik: wie haar breekt, moet haar houden, dat zegt mijn moeder.' In deze beginzin ligt een universum besloten, een wereld van ongelijkheid tussen mannen en vrouwen. Het is het verschil tussen wel of niet je eigen leven bezitten.

'Maar het verhaal zelf is te lang en te...

Reacties op: De oranjebloesem