Index.php

De kleine blonde dood

Rank 5997 Gelezen 1257 Aan het lezen 7 Wil ik lezen 89 Favoriet 22 Recensies 10
Literatuur & Romans Artikelen 3 Lijsten 2 Spots 1 Hebban 1000 488   Topics 0

In De kleine blonde dood vertelt de ik-figuur over het kortstondige leven van zijn zoontje. Mickey, het kind van hem en Mieke, een vijftien jaar oudere lerares Engels, zal zijn zesde verjaardag niet halen. Daarnaast haalt de ik-figuur herinneringen op aan zijn eigen, door de oorlog geestelijk misvormde vader. De kleine blonde dood is een hartverscheurend verhaal over verlies, verdriet en machteloosheid. Een monument voor een kleine, gestorven jongen. Na het verschijnen in 1985 van 'De kleine blonde dood' bleek Boudewijn Büchs roman onmiddellijk een groot succes. Sinds die tijd is het nooit uit druk geweest en is er de nodige aandacht aan besteed. Ook de verfilming van de roman in 1993 heeft bijgedragen aan het succes. Ter gelegenheid van het in februari 2003 verschenen 'vervolg' op 'De kleine blonde dood' ('Het geheim van Eberwein') heeft de auteur het boek opnieuw zorgvuldig doorgenomen en op een aantal plaatsen wijzigingen aangebracht. Boudewijn Büch (1948-2002) is de auteur van o.a. Het Dolhuis en Eilanden. [...] een boeiend verhaal [...] Ik las het boek met stijgende waardering en bewondering. - Hans Warren in Provinciaal Zeeuwse Courant Schitterend autobiografisch proza. - De Telegraaf

Pockets literaire fictie
Literaire fictie algemeen
Uitgeverij De Arbeiderspers B.V.
01 januari 1900
13 november 2012

1 keer bewerkt, laatste bewerking door iggi

Reacties op: De kleine blonde dood