Boekenpest

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Hoeveel liter water drinken boeken in een bibliotheek per dag? Zijn boekenzwammen gevaarlijk voor de gezondheid van een bibliothecaris? Hoe heet de gevaarlijkste boekentor? Hoeveel boeken werden er vernietigd door de geallieerde bombardementen op Duitsland? Welke boeken zijn waterbestendig en welke niet? Welke schade richtte de grootste bibliotheekbrand uit de geschiedenis aan?

Dat zijn allemaal vragen die maar één schrijver in Nederland kan stellen en er is maar één bibliofiel die ze kan beantwoorden. De schrijver en de bibliofiel vallen samen in één en dezelfde persoon: Boudewijn Büch. Na zijn succesvolle Bibliotheken dook Büch verder in de boekenkast en onderzocht de toestand van het boek op Haïti, zwierf door de kelders van de grootste bibliotheek ter wereld: de Library of Congress in Washington, was te gast in laboratoria en zag met eigen ogen de pogingen om papier te ontzuren mislukken.

Boekenpest is niet alleen een zeer informatief boek, maar ook een treurige verhandeling. Het beschrijft, gedocumenteerd met duizenden feiten, de fysieke ondergang van het boek dat na 1860 gedrukt werd en toont aan hoe het bibliotheekwezen aan bezuinigingen en ondeskundige conservering ten onder gaat.
Uitgeverij De Arbeiderspers B.V.

Jouw recensie   Schrijf een recensie E-book prijsvergelijker