De kracht van mentaliseren

Wat is mentaliseren?
Herken je dat je soms prikkelbaarder reageert dan je zelf zou willen? Vraag je je weleens af waarom je steeds opnieuw dezelfde discussie voert met je partner? En hoe zou het toch komen dat die ene collega steeds irritatie bij je opwekt, terwijl je het prima kunt vinden met andere collega’s? De kracht van mentaliseren legt op toegankelijke wijze uit wat mentaliseren betekent en hoe het kan helpen om in ons eigen leven maar ook in het leven van anderen een verschil te maken.

Relaties tussen mensen
Dit boek gaat over mensen en over de relaties tussen mensen. Soms verlopen relaties minder soepel dan we zouden willen. We kunnen ons niet altijd goed afstemmen op anderen, en omgekeerd voelen we ons zelf geregeld niet helemaal begrepen. Dat kan leiden tot misverstanden, onbegrip, frustratie, wrijving, en soms tot eenzaamheid. Als we meer en beter mentaliseren, als we met andere woorden meer aandacht geven aan onze eigen gevoelens, behoeften en bedoelingen en aan die van anderen, dan zullen onze contacten en relaties prettiger en veiliger verlopen. Dit geldt voor elke relatie – die met onze kinderen en leerlingen, en die met onze partners en collega’s.

Een betere versie van jezelf
De auteurs van dit boek maken gebruik van de rijke ontwikkelingspsychologische literatuur rond hechting, mentaliseren en epistemisch vertrouwen. Ze leggen met tientallen voorbeelden uit wat er nodig is om echt contact te maken. Bovendien dagen ze de lezer uit om ook bij zichzelf stil te staan en een nét iets betere versie van zichzelf te worden.

Recensies (1)

Is De kracht van mentaliseren het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op De kracht van mentaliseren