De laatste getuige

De laatste getuige: Eva Fastag

Rank 4973 Gelezen 32 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 18 Favoriet 1 Recensies 2
Lijsten 1   Topics 0

De joodse Eva Fastag was 25 jaar toen ze in juli 1942 bij de eerste jodenrazzia in Antwerpen werd opgepakt. In het verzamelkamp Dossinkazerne in Mechelen dwongen de Duitsers haar om de lijsten op te stellen voor de deportatie van joden naar Auschwitz. Van de meer dan 25.000 mannen, vrouwen en kinderen stierven de meesten er meteen in de gaskamers. Waar ze kon pleegde Eva verzet, maar ze kon niet vermijden dat ook haar familie werd vermoord. Pieter Serrien reisde naar Israël om er de unieke getuigenis van deze 102-jarige op te tekenen en geeft historische duiding bij haar oorlogsverhaal.

Geschiedenis & Politiek
Oorlog en vrede
Horizon
18 december 2019
9789463962056 , 9789463962049

Recensies

Aangrijpend!

door: Gerda Brodelet 2 likes ebook
Naar aanleiding van de reeks op Canvas 'De kinderen van de Holocaust' was ik opzoekingswerk aan het doen en zo ontdekte ik dat er een boek bestond over Eva Falstag, die getuigt over haar tijd in de Dossin-kazerne en hoe zij de Holocaust kon overleven. Ik vond de getuigenis van deze 102-jarige dame...

Één must voor iedereen.

door: Pierre MG Peeters 1 like
Integer en pakkend boek over een donkere periode. Mooie getuigenis en fijne research. Woorden kunnen niet weergeven waar dit boek om draait : gewoon lezen!