De liefdesspion

Dit boek vertelt het waargebeurde verhaal van een liefde met fatale afloop. Het trekt de lezer stukje bij beetje mee in de groeiende onzekerheid van Selma.

Via een datingsite leren Selma en Matthew elkaar kennen. Ze krijgen een relatie. Matthew is naar eigen zeggen een stille cel voor de verschillende inlichtingendiensten. Als Matthew kiest voor Selma en wil stoppen met zijn werk als geheim agent lijken zijn opdrachtgevers hem dat niet in dank af te nemen. Hij moet vluchten.

Uiteindelijk belandt Matthew in de gevangenis. Is dat de schuld van Selma? Hij schrijft en belt haar vanuit de bajes:

“Ik weet dat ik erin geluisd ben en dat jij hierin ook (onbedoeld?) een grote rol hebt gespeeld. De pijnlijke woorden van jou tegenover de politie zullen bij mij een plekje moeten krijgen. Vooral omdat alles wat jij zegt uiterst belastend voor mij is. Jij moet nog oppassen. Hier houden mijn vrienden niet van.”

Is Matthew werkelijk het slachtoffer van een complot? De berichten die Selma van hem ontvangt zijn keer op keer tegenstrijdig en raadselachtig. Is Matthew echt de man die ze zo goed dacht te kennen? Wat is de waarheid over ‘haar liefdesspion’? Wie wordt er nu door wie gemanipuleerd?

Het boek sluit af met een bijlage over narcisme. Met medewerking van prof. dr. Jan Hendriks, bijzonder hoogleraar Forensische Psychiatrie en Psychologie.

Journalist Robert Vinkenborg (1958) en Selma van Dijk (1958) schreven De Liefdesspion op basis van authentiek brievenmateriaal. Eerder publiceerde Vinkenborg het spraakmakende en verfilmde De jacht op mijn verkrachter dat hij schreef met Sylvia Veld. Dit boek resulteerde in Tweede Kamer-vragen en een nog steeds lopend onderzoek bij de zedenpolitie.

Recensies (4)

Meer recensies

Is De liefdesspion het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op De liefdesspion