De Lobbyist

Een milieuactivist.
Een lobbyist.
Een hoge oliebaas.
Een meedogenloze belangenverstrengeling.

Parijs, december 2015. Een cruciale klimaatconferentie. Deze keer móeten er bindende afspraken worden gemaakt over de uitstoot van CO2, anders loopt ons klimaat onherstelbare schade op. Vijf personages bereiden zich voor op deze beslissende top: de CEO van 's werelds grootste oliebedrijf, een olielobbyist, een milieuactivist, een klimaatwetenschapper en degene die uiteindelijk zal moeten beslissen: de eurocommissaris van Energie & Klimaat. Hoe dichter de top nadert, hoe meer hun levens in elkaar verstrikt raken. Gedreven activisten die dromen van een ongerepte Noordpool staan lijnrecht tegenover de puissant rijke en machtige olie-industrie die de schatten onder het smeltende ijs al bijna kunnen aanraken. Van de kolenmagnaten tot de klimaatgoeroes, het gaat hard tegen hard. Wie lobbyt, wordt ook belobbyd. Geen middel wordt geschuwd om de eurocommissaris voor hun karretje te spannen. Haar beslissing zal verstrekkende gevolgen voor de toekomst hebben.
In deze mozaïekvertelling verwerkt Van Muijen een urgent en actueel thema tot een intrigerende roman. Hoewel personages en verhaallijnen fictief zijn, is het werk volledig gebaseerd op gedegen research. Die wetenschap geeft het verhaal een extra, onderhuidse spanning. Het verhaal, dat leest als 24 in boekvorm, maakt op indringende manier inzichtelijk wat iedereen over dit onderwerp zou moeten weten.

Aren van Muijen (1977) is journalist en ondernemer. Hij is oprichter van de Zonnefabriek, een bedrijf in zonne-energie. Daarnaast zoekt van Muijen creatieve manieren waarop hij het grote publiek op een boeiende manier kennis kan laten maken met klimaatverandering en de risico's die we nemen met het onverminderd verstoken van olie en gas. Zijn debuut is hiervan het opzienbarende resultaat.

Spannende boeken algemeen
PEPPER books
18 november 2015
18 november 2015
9789020608366 , 9789020633443

Moeizame weg naar beter klimaat

door: Dick Van der Veen 1 like

Aren van Muijen neemt de lezer bij de hand op weg naar de klimaatconferentie in Parijs. Hij doet dat via een geromantiseerd verhaal van vijf hoofdrolspelers met sterk tegenstrijdige belangen. De CEO van het grootste oliebedrijf, een lobbyist namens, een milieuactivist, een klimaatwetenschapper en...

Reacties op: De Lobbyist