De lokroep van IS

Het fenomeen van de geradicaliseerde Syriëstrijders houdt ons al een tijdje in de ban. Over de beweegredenen en oorzaken van de ‘radicalisering’ lopen de meningen uiteen. Sommigen focussen op de politieke ideologie die in de islam en koran is geworteld. Anderen wijzen op het belang van frustratie die het resultaat is van uitsluiting, discriminatie, een slechte jeugd of een gebrek aan perspectief. Ook over de remedies bestaat veel discussie: moet de overheid vooral repressief dan wel preventief optreden – en hoe en waar gebeurt dit dan best? Kunnen mensen in hun radicaliseringsproces gestopt worden en wie of wat moet hierin een sleutelrol krijgen?

Hoe kwalijk de fenomenen ook zijn, ook IS en de Syriëstrijders verdienen een genuanceerd en goed geïnformeerd maatschappelijk debat. Het boek De lokroep van IS wil hier zijn steentje bijdragen door relevante informatie samen te brengen vanuit verschillende perspectieven en op die manier het debat over Syriëstrijders en radicalisering voeden.

Is De lokroep van IS het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op De lokroep van IS