De messias

Volkskrant:

De messias

Gelezen 26 Aan het lezen 3 Wil ik lezen 15 Favoriet 1 Recensies 16
Literatuur & Romans Lijsten 2 Spots 4   Topics 0   Leesclub

Wanneer de Nederlandse houtdeskundige Emma Faber als kersverse hoogleraar in Berlijn een onderzoeksopdracht voor de datering van een viool aanneemt, stapt ze ongeweten een wereld binnen waar hebzucht en machtswellust regeren. Liefde voor eeuwige schoonheid, geloof in wetenschappelijke objectiviteit en bewondering voor genieën blijken gefundeerd op leugens en bedrog, vervalsingen en fraude. In haar zinderende zoektocht naar de waarheid ontdekt ze dat het mantra van de moderne wetenschap, 'meten is weten', geen oplossing biedt. Haar tocht voert haar naar Genève, Oxford en Los Angeles, maar ook terug naar haar streng religieuze opvoeding in Amsterdam.

Het verhaal van Emma is exemplarisch voor de verwarring van de 'moderne mens in deze moderne tijd', maar uit de geschiedenis van Stradivarius en zijn opvolgers, nauw vervlochten met haar lotgevallen, blijkt dat er al die eeuwen weinig is veranderd. De tijd tussen het 'Genie uit Cremona' en Emma wemelt van criminele mecenassen, frauderende connaisseurs en zwendelende vaklui.
De Messias is een historische kijkdoos, een duizelingwekkende reis door tijd en ruimte, razend spannend en tegelijk onthutsend.

Julian Winter is de schrijversnaam voor Wiljan van den Akker en Esther Jansma, die met De Messias hun eerste gezamenlijke roman publiceren. Eerder vertaalden ze samen gedichten van de Amerikaanse dichter Mark Strand.

Esther Jansma (1958) wordt beschouwd als een van de belangrijkste dichters van dit moment. Ze ontving onder andere de VSB Poëzieprijs, de Roland Holstprijs en C.C.S Crone Prijs. In het dagelijks leven is zij als houtarcheoloog verbonden aan de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed en als bijzonder hoogleraar aan de Universiteit Utrecht.

Wiljan van den Akker (1954) publiceerde poëziebundels, waarvoor hij de C. Buddingh' Prijs ontving. In zijn dagelijks leven is hij als hoogleraar verbonden aan de Universiteit Utrecht, en was hij decaan van de Faculteit Geesteswetenschappen.

Prometheus
22 september 2015