De moeder van Frankenstein

Volkskrant:

De moeder van Frankenstein

Rank 647 Gelezen 41 Aan het lezen 4 Wil ik lezen 91 Favoriet 4 Recensies 4
Literatuur & Romans Artikelen 2 Newsroom 2   Topics 0

Psychiater Germán Velázquez Martín keert na vijftien jaar ballingschap in Zwitserland in 1954 terug naar het verscheurde Spanje om in de inrichting voor vrouwen in Ciempozuelos te werken. Daar ontmoet hij patiënte Aurora Rodríguez Carballeira, die haar eigen dochter vermoord heeft. Niemand in de instelling geeft om Aurora, behalve María Castejón, een jonge hulpverpleegkundige die haar elke dag voorleest.

De drie verhalen van de eigenzinnige Germán, de getroubleerde Aurora en de empathische María vormen samen een ijzingwekkend beeld van de jaren vijftig in Spanje. Germán en María dromen beide van een ander leven, maar worden geconfronteerd met de wrede dictatuur en het nationaal katholicisme van hun land, dat elke zonde als een misdaad beschouwt.

Een onvergetelijk liefdesverhaal van een man en een vrouw die ervoor kozen zich te verzetten in het Spanje van Franco.

Mia Buursma Rikkie Degenaar
Signatuur
10 november 2020
12 november 2020

1 keer bewerkt, laatste bewerking door iggi

Inge Sparrius Hebban Recensent

De vijftiger jaren in Spanje

door: Inge Sparrius 1 like ebook

De Spaanse auteur Almudena Grandes (1960) schreef een aantal romans die zich in het heden afspelen voordat zij besloot om een serie van zes romans te wijden aan de beladen en lang verzwegen geschiedenis van Spanje onder de dictatuur van Franco. Aanleiding daarvoor waren de verhalen die zij op het...

Reacties op: De moeder van Frankenstein