De muur 19

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Sultans of Swing vertelt het dramatische verhaal van de roemruchte wielerploeg PDM, die met renners als Steven Rooks en Gert-Jan Theunisse grote successen vierde, maar later achtervolgd werd door (doping)affaires en uiteindelijk ten onder ging aan haar eigen ambities. De geschiedenis van PDM is als het klassieke verhaal van Icarus, van een hoge vlucht die wel moest eindigen in een diep dal, van een ploeg die gold als de beste ter wereld en er niet in slaagde het hoogste te bereiken. Bart Jungmann en Fred Segaar laten de hoofdrolspelers uitgebreid aan het woord over het klassieke wielerdrama van de PDM-ploeg.
De Muur (redactie Bart Jungmann, Mart Smeets, Bert Wagendorp)
In De Muur wordt met gouden pennetjes geschreven over de wielersport, door liefhebbers die meer willen zien dan het eindklassement. Verhalen over wielrennen zijn soms tragisch, soms hilarisch en vaak beide. Ze voeren je terug naar vergeten tijden, veranderen je kijk op het heden of katapulteren je naar de toekomst. Er treden helden in op en schurken. In de beste wilerverhalen zie je de mens, ontdaan van tierelantijnen. Met al zijn angsten, obsessies en dromen dicht aan de oppervlakte. De beste wielerverhalen zijn pure rock 'n roll.

Veen, L.J.
12 januari 2008