De muur 70

De Tour de France van 2020 beloofde een merkwaardige te worden: grotendeels verreden in september en met een virus dat het peloton 3500 kilometer lang op de hielen zou zitten. Bovendien was het de vraag of Tom Dumoulin er eindelijk in zou slagen Joop Zoetemelk na veertig jaar af te lossen als laatste Nederlandse Tourwinnaar.
Jeroen Wielaert, radioverslaggever, schrijver en groot Tour-adept, reisde voor het wielertijdschrift De Muur naar Frankrijk om verslag te doen van de 107e Ronde.
In Tour Masqué doet hij verslag. Niet alleen van de sportieve kant van het evenement, maar ook van de vreemde sfeer in een Ronde die voor de Fransen drie weken lang het front vormde in de strijd tegen corona. Zo werd Tour Masqué een prachtig tijdsdocument.

Fotograaf Klaas Jan van der Weij ging voor de Volkskrant naar de Tour. In Tour Masqué staan zijn mooiste foto’s, waaronder de meestbesproken Tourfoto van het jaar: de Colombiaan Egan Bernal, onnavolgbaar vastgelegd in het spiegelpaleis van de Ronde.

Lifestyle & Vrije tijd
Sport en spel algemeen