Oorlogsvrede

Oorlogsvrede

Gelezen 3 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 8 Favoriet 0 Recensies 1
Literatuur & Romans Artikelen 1 Lijsten 1   Topics 0

Remco Vanroeslare, fotograaf van professie, is de vijftig al gepasseerd als zijn moeder het stilzwijgen verbreekt over een onderduiker in het huis in de polder onder de rook van Amsterdam waar ze opgroeide. Het is een even onthutsende als met schaamte omgeven oorlogsgeschiedenis over een jonge onderduiker die zijn handen niet kan thuishouden bij de hem omringende vrouwen. Met verstrekkende gevolgen. Remco, zelf een kind van de jaren zestig en zeventig, realiseert zich dat zijn leven onder het dwingende motto liefde & vrede feitelijk doordrenkt is van de oorlog. De confessies van zijn moeder voeren hem naar Canada en de VS, op zoek naar een onbekende Joodse vrouw en haar zoon.

De Arbeiderspers

Hebban recensie

Guy Doms Hebban Recensent

Bad vol nostalgie

door Guy Doms op 27-06-2019

Hij is erg vertrouwd met het schrijven van non-fictie. Dit keer echter maakt hij zijn debuut als romancier, met een extraordinaire titel. Jeroen Wielaert (1956) vindt een woord uit, waarin overduidelijk de schijnbare tegenstrijdigheid tussen oorlog en vrede weerklinkt. Daarom heet het boek Oorlogsvrede. De protagonist heeft een doelgerichte voornaam: Remco. Een mooi eerbetoon aan Remco Campert.

...