De nacht der Girondijnen

De nacht der Girondijnen

Gelezen 70 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 20 Favoriet 4 Recensies 1
Literatuur & Romans Lijsten 1   Topics 0

Een kleine grote klassieker van de Nederlandse literatuur, nu in een prachtige nieuwe uitgave

Jacques, een jonge geschiedenisleraar van Portugees-Joodse afkomst, komt in Westerbork bij de ordedienst terecht. Hij zorgt in opdracht van de Duitsers voor het samenstellen van de transporten met Joden, in de hoop het eigen bestaan zo lang mogelijk te rekken. Wanneer een bevriende rabbijn mishandeld wordt door Jacques' baas, slaan bij hem de stoppen door. Zijn leven neemt een andere wending, maar voor hij zelf de reis naar het Oosten begint, schrijft hij zijn ervaringen op.

De pers over De nacht der Girondijnen

'Dit verhaal kwam me bij toeval onder ogen; ik heb het gelezen en herlezen, meer dan eens, en het is me bijgebleven.' Primo Levi

'Deze beschreven werkelijkheid in Westerbork is een spiegel voor onze hele menselijke samenleving.' De Groene Amsterdammer

Pockets literaire fictie
Frida Vogels