De nacht van de begijnen

Gelezen 49 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 82 Favoriet 1 Recensies 1
Literatuur & Romans Artikelen 1   Topics 0

Aline Kiner verweeft in De nacht van de begijnen de geschiedenis van Filips de Schone en de Tempeliers met die van een aantal bijzondere vrouwen in middeleeuws Parijs. De vrouwelijke De naam van de roos!
Het grote begijnhof is een enclave waar ongetrouwde vrouwen, weduwen - arm of rijk - niet onderworpen zijn aan regels die de maatschappij vrouwen oplegt. Ze mogen er studeren, werken, het domein beheren; ze zijn vrij. Ysabel koos er al jong voor om zich er terug te trekken. Op een ochtend in 1310 ontdekt Ysabel aan de poort van het hof een verwilderd, in een cape gehuld jong meisje. Rode Maheut blijkt ontsnapt uit een gedwongen huwelijk met de Heer van Hainaut en ze wordt achtervolgd door een duistere Franciscaner monnik. Maar er is meer aan de hand: er doen geruchten de ronde over de Tempeliers, en vlak bij het hof wordt een medebegijn naar de brandstapel geleid vanwege haar godslasterlijke boek, dat onder geen beding een groter publiek mag krijgen.
De nacht van de begijnen is gebaseerd op ware gebeurtenissen.

Ambo|Anthos
01 november 2018
07 november 2018

1 keer bewerkt, laatste bewerking door VM van Erp - van Dijk

Anne-Claire Verham Hebban Recensent

Middeleeuwse vrouwen op zoek naar vrijheid

door: Anne-Claire Verham 13 reacties 2 likes

De Franse schrijfster Aline Kiner dwaalde in Parijs graag rond de plek waar een uniek middeleeuwse begijnhof had gelegen, gefascineerd als ze was door de vrouwen die daar ooit woonden. Gelovige vrouwen, maar ook vrouwen die zich niet wilden voegen naar maatschappelijke conventies of de strenge...

Reacties op: De nacht van de begijnen