De Nederlanse slavenhandel 1500 - 1850

Ook Nederland heeft zich beziggehouden met de slavenhandel, een vorm van misdadig winstbejag die diepe sporen heeft achtergelaten in de cultuur van het Atlantische gebied, waartoe Suriname en de Antillen behoren. In De Nederlandse slavenhandel schetst de historicus Piet Emmer een genuanceerd, verhelderend beeld van deze blinde vlek in ons collectief verleden. Zijn inzichten zijn gebaseerd op de recentste resultaten van het lopende internationale onderzoek. Emmer geeft onschatbare informatie over de rol die Nederland heeft gespeeld in de slavenhandel, een onderwerp dat nog steeds aanleiding geeft tot hooglopende discussies in de media. In een nieuw nawoord Slavenhandel en politieke correctheid geeft hij antwoord op de commentaren die zijn boek heeft uitgelokt. Hij zet het debat voort over de invloed van de slavenhandel op Afrika en de Nieuwe Wereld, en gaat dieper in op de morele kanten van het slavernijprobleem, de eis om herstelbetalingen en de betekenis van het slavernijmonument in Amsterdam, dat in juli 2002 werd onthuld. +

Uitgeverij De Arbeiderspers B.V.
01 januari 2000

Reacties op: De Nederlanse slavenhandel 1500 - 1850