De onafscheidelijken

Gelezen 28 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 50 Favoriet 3 Recensies 2
Literatuur & Romans Spots 1   Topics 0
Als een nieuw meisje de katholieke meisjesschool komt binnenlopen, is de negenjarige Sylvie – het alter ego van Simone de Beauvoir – direct onder de indruk. Het meisje, Andrée, heeft een jaar school gemist omdat ze ernstige brandwonden had opgelopen, maar gaat door het leven met een wonderbaarlijke zelfverzekerdheid die Sylvie alleen van volwassenen kent. Ze bewondert Andrée en doet alles om haar te plezieren. Al snel wijken de twee niet meer van elkaars zijde.

Sylvie en Andrée verdiepen zich in literatuur en filosofie, roken hun eerste Gauloises en verkennen het Parijs van het Interbellum. Er komen jongens in beeld, en Sylvie vraagt zich af of dat wat ze voor Andrée voelt, wel alleen ‘vriendschap’ is. Samen voeren ze een, vaak innerlijke, strijd tegen de conventionele verwachtingen in het conservatieve milieu waarin ze opgroeien – een strijd die De Beauvoir in haar latere werk zou kenmerken. Maar aan de vriendschap komt abrupt een einde.

In deze niet eerder verschenen autobiografische roman blikt Simone de Beauvoir terug op haar bijzondere vriendschap met Zaza. De onafscheidelijken is een wonderschone
kennismaking met de jeugd van een van ’s werelds invloedrijkste filosofen en een bijzondere verdieping van haar werk.

Cossee
08 oktober 2020
08 oktober 2020

Marjolein Hebban Recensent

Intiem boek over vriendschap

door: Marjolein 4 reacties 1 like ebook

Simone de Beauvoir (1908-1986) was feminist, filosoof en schrijver. Ze is vooral bekend van haar boek De tweede sekse. In dit feministische werk schreef ze dat je niet als vrouw wordt geboren, maar vrouw wordt gemaakt. De Beauvoir schreef De onafscheidelijken vijf jaar nadat De tweede sekse is...

Reacties op: De onafscheidelijken