De onderzoekende professional

De onderzoekende professional

Hoe kan je als zorg- en welzijnsprofessional onderzoekend vermogen inzetten in de alledaagse praktijk, bijvoorbeeld in een gesprek met een cliënt of in een vergadering met collega’s? Dit handzame praktijkboekje geeft (aankomende) professionals concrete tips hoe je onderzoekend aan de slag kunt gaan op de werkvloer.

De onderzoekende professional bestaat uit drie delen: Wat, Wanneer, Hoe. In het eerste deel worden begrippen rond onderzoekend vermogen begrijpelijk uitgelegd aan de hand van praktijkvoorbeelden. Ook wordt uitgelegd waarom dit vermogen in alle beroepssituaties belangrijk is. In deel 2 wordt geschetst welke keuzes je op het gebied van onderzoekend vermogen in de praktijk tegenkomt en welke afwegingen je hierin kan maken. In het afsluitende derde deel worden concrete tips gegeven over hoe je onderzoekend vermogen kan toepassen in de praktijk.

De onderzoekende professional maakt deel uit van de succesvolle reeks Coutinho-praktijkboeken voor professionals.

Het boek is geschreven voor studenten van de sociale hbo-opleidingen, voor stages en praktijkleren binnen de sector zorg en welzijn en voor beginnende professionals in zorg en welzijn.

Arnout Schuitema is docent en onderwijsontwikkelaar bij Windesheim Zwolle. Remi Soleman is docent en coördinator afstuderen en onderzoek bij de opleiding Social Work Windeseheim Flevoland.
Mens & Maatschappij
Coutinho B.V.