De ontgroening van een eerstejaars gepensioneerde

De ontgroening van een eerstejaars gepensioneerde

Een herkenbaar en ontroerend relaas over het spannende eerste jaar van het pensioen

'Ook op internet begeef ik me op terreinen die ik voorheen altijd angstvallig heb gemeden, sites met als doelgroep ouderen en gepensioneerden. Ja, ik ben de ontkenningsfase voorbij en sta open voor alles.'

Wanneer geschiedenisleraar Maarten met pensioen gaat, begint dat helaas niet al te goed: zijn afscheid valt volledig in duigen en op de eerste dag verliest hij ook nog zijn bril. En na de eerste paar weken in een gelukzalige vakantiestemming te hebben verkeerd, doemen steeds vaker de zogenoemde ‘eindfasegevoelens’ op. In een verwoede poging dit te bezweren, plant hij zijn dagen vol met activiteiten, zoals vrijwilligerswerk en cursussen. Naarmate het jaar vordert, beginnen zich de contouren af te tekenen van een nieuwe structuur als pensionado – en dat is lang zo slecht nog niet.

Maarten beschrijft zijn eerste roerige jaar als pensionado aan zijn inmiddels overleden vader. De ontgroening van een eerstejaars gepensioneerde is een herkenbaar, humoristisch en ontroerend relaas over het gevreesde eerste jaar van het pensioen, waarin de band tussen vader en zoon als rode draad dient.

• Een perfect cadeauboek voor mensen die met pensioen gaan of met pensioen zijn

Jaap Kranenborg (1951) is oud-docent en debuteerde in 1999 met de roman De laatste horizon. In 2000 verscheen zijn tweede roman, Warenhuis van het verleden. Naast deze romans heeft hij vele verhalen in literaire tijdschriften gepubliceerd (o.a. Tweede Ronde, Hollands Maandblad en Tzum). Enkele van die verhalen werden later opgenomen in verzamelbundels (Mooi Meegenomen en Goed Gebundeld).

Spectrum
10 februari 2022
10 februari 2022

Reacties op: De ontgroening van een eerstejaars gepensioneerde