De oorsprong van onze politiek, deel 2

De oorsprong van onze politiek, deel 2

Het eerste deel van De oorsprong van onze politiek werd met groot enthousiasme ontvangen: ‘gezaghebbend, getuigend van een indrukwekkende visie, een levenswerk.’

Het tweede deel gaat verder waar het eerste ophield: bij de Franse Revolutie. Francis Fukuyama laat zien hoe sterke, onafhankelijke politieke instituties ontstonden – en hoe belangrijk het is dat die ter verantwoording geroepen worden. Hij schrijft over de gevolgen van corruptie en over de manieren waarop die te bestrijden valt; over de erfenis van koloniale politiek in Latijns-Amerika, Afrika en Azië, en hij probeert uit te leggen waarom staten mislukken. Van de zo noodlottig afgelopen Arabische Lente tot de impasse in de Amerikaanse politiek: de democratie heeft het moeilijk. Een goed functionerende staat komt niet zonder moeite tot stand.

De oorsprong van onze politiek 2 laat op overtuigende wijze zien, met oog voor detail maar zonder de grote lijn ooit uit het oog te verliezen, wat de sleutels voor succes zijn. Een standaardwerk voor iedereen die iets van de wereld wil begrijpen.
Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen