De oppasser

Wie weet nog hoe de ooit beroemde mensaap op de omslag van dit boek heet? En wie kent nog de man met de snor die hem vaderlijk op de arm houdt? Ooit hielp Mafuka zijn oppasser Willem Houtman dagelijks met het voeren van de andere apen in het Apenhuis, vervolgens vermaakte hij de bezoekers door buiten op het grasveld touwtje te springen. Mafuka was bijzonder, maar niemand wist nog hoe uniek hij echt was.
Tegenwoordig is dierverzorger Job van Tol regelmatig aan te treffen op zijn rondje door het park. Gefascineerd door het idee dat sinds de oprichting in 1838 vele mensen en dieren vóór hem Artis bevolkten, dook Van Tol de archieven in, op zoek naar hun verhalen. Die wisselt hij af met reflecties over het leven als dierverzorger van nu. De oppasser gaat over de beeldbepalende personages (m/d) uit de geschiedenis van Artis, en daarmee over de ontwikkeling in de relatie tussen mens, dier en aarde door de jaren heen.

Literaire non-fictie algemeen
De Geus