De Oranjes

"In De Oranjes komen alle markante telgen van het geslacht Oranje-Nassau en hun partners aan de orde, geplaatst in de tijd waarin ze leefden. Stadhouders en koningen, avonturiers, vrijheidsstrijders en ware staatslieden. Maar ook geldverspillers, intriganten en schuinsmarcheerders. Zij bepaalden de geschiedenis van ons land in tijden van oorlog en vrede, welvaart en crisis. Willem van Oranje, ooit de rijkste edelman van de Lage Landen, liet bij zijn dood louter schulden na, want hij besteedde alles aan pogingen om ons land te bevrijden. De stadhouders Maurits en Willem II pleegden ieder op hun eigen wijze min of meer een staatsgreep. Koning-stadhouder Willem III was voortdurend in strijd met Lodewijk XIV. De weinig daadkrachtige stadhouder Willem V vluchtte naar Engeland toen de Franse troepen naderden. En als de autocratische koning Willem I minder koppig was geweest zouden België en Nederland misschien nog steeds één staat vormen. Koning Willem II had voortdurend financiële problemen, maar bezat wel een kostbare schilderijencollectie. Tijdens de Tweede Wereldoorlog liet koningin Wilhelmina haar onverzettelijke karakter zien.

Mislukte huwelijken, hofintriges, complotten en bastaardgezinnen. Kortom, een boeiende reis door de tijd aan de hand van meer dan 50 historische royalty-portretten. Van de voorouders van Willem van Oranje tot en met koning Willem-Alexander, koningin Máxima en hun dochters. Een boek voor liefhebbers van ons Koninklijk Huis dat geen enkele Oranjefan mag missen!"

Geschiedenis & Politiek
Koningshuizen