Leren is een onderdeel van werken, en werken impliceert leren. Leren heeft niet alleen te maken met het verkrijgen van de juiste informatie of antwoorden van deskundigen; het gaat bij leren om het ontlenen van betekenis aan de ervaringen die wij allen opdoen. Organisationeel leren is het gevolg van welbewuste en geplande pogingen tot leren: organisaties kunnen hun leren niet aan het toeval overlaten. Wij kunnen ons collectief al lerend een weg banen naar de oplossingen voor onze problemen. Hierbij zijn wij aangewezen op onszelf - niet op deskundigen, want die kunnen ons slechts oplossingen aanreiken die in het verleden hun nut hebben bewezen. Nancy Dixon is hoogleraar bestuurskunde aan George Washington University. Zij heeft als adviseur met tal van bedrijven gewerkt, waaronder Unisys, Lockheed, Whirlpool en IBM. Speciaal voor deze Nederlandstalige editie van 'The Organizational Learning Cycle' vat zij haar inzichten over kennisoverdracht uit haar boek 'Common Knowledge' samen. Van haar verscheen eerder bij Nieuwezijds 'Dialoog op het werk'.