De publieke sfeer in de 21e eeuw

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0

Onze wereld wordt alsmaar digitaler. Informatie- en communicatietechnologie (ICT) heeft een ongekende invloed op ons dagelijks leven. We raken gewend aan omgevingen die op onze voorkeuren en zoekgeschiedenis zijn afgestemd, en verliezen daardoor de gemeenschappelijke wereld langzaam maar zeker uit het oog. De toename van ICT maakt het publieke gesprek steeds lastiger. De smartphone slokt de samenleving op. De publieke sfeer, van oudsher de vrijhaven voor democratisch overleg, staat onder druk. Filosoof Henriëtta Joosten zwengelt met 'De publieke sfeer in de 21e eeuw' het publieke gesprek aan over de wereld die we met de inzet van technologie aan het creëren zijn. Dit leidt tot een prikkelende visie vol handreikingen aan professionals, geïnspireerd door het gedachtegoed van de politieke denker Hannah Arendt. Een belangrijk boek voor professionals die met hun werk direct of indirect invloed uitoefenen op de vormgeving van de samenleving via de inzet van ICT. Met een voorwoord van Peter-Paul Verbeek.

11 december 2020
18 november 2019

Reacties op: De publieke sfeer in de 21e eeuw