De ridders van de halve toren

De ridders van de halve toren

Junior   Topics 0
Antony Cornelis Christiaan de Vletter (Scheveningen 1866 - Den Haag 1935) ~ was tot aan zijn pensionering werkzaam als (hoofd)onderwijzer. De Vletter, een overtuigd lid van de drankbestrijdingsvereniging De Blauwe Knoop, is vooral bekend als schrijver van circa vijftig kinderboeken. Hij debuteerde met "In de vakantie" (1893). Met name zijn "Zeven jongensserie", waarvan "Zeven jongens en 'n ouwe schuit" (1905; dertiende druk in 1980) de eerste was, had veel succes. Maar De Vletter schreef ook (toneel)werk voor volwassenen.
Wat vooral in zijn boeken naar voren komt is de wijze waarop jonge kinderen leren omgaan met de normen en waarden, met daarin op de achtergrond de waarden van het geloof.
Ondanks de sterk veranderde maatschappij, mag dit onderhavige boek toch voor velen een heerlijke nostalgische ontspanning geven en niet alleen voor jonge jongens (of misschien zelfs helemaal niet, maar alleen voor ouwe jongens met een jong hart).
Kind & Jeugd
Calbona Uitgeverij