B16491

De schaamte voorbij

Gelezen 55 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 14 Favoriet 4 Recensies 1

In dit boek, dat in 1976 verscheen, beschrijft de auteur (1945) haar persoonlijk leven, haar ervaringen met relaties, liefde en seksualiteit en haar betrokkenheid bij feminisme en vrouwenbeweging. Het boek geeft daarbij een beeld van de Amsterdamse vrouwenbeweging in haar turbulente beginjaren. Dat het veel vrouwen aansprak en hun gevoelens op gedurfde wijze vertolkte, blijkt wel uit het feit dat het destijds een bestseller werd. Met het verschijnen, ruim 20 jaar later, van deze pocketeditie wordt het boek onder de aandacht gebracht van een geheel nieuwe generatie vrouwen - dochters van de vrouwen uit de beweging van toen. De leefwereld van deze vrouwen is een geheel andere dan die van de schrijfster en daarom zullen sommige aspecten hen bevreemden. Tegelijkertijd geeft het boek daardoor een beeld van de manier waarop vanzelfsprekendheden van nu, ooit moesten worden bevochten. Daarnaast blijft het een gedurfd en persoonlijk relaas, waarin de schrijfster zonder schaamte haar successen, beperkingen en problemen beschrijft.

VUM
30 november 1899