De schaduw van Berlijn

De schaduw van Berlijn

In De Schaduw van Berlijn reist Jonathan Lichtenstein met zijn bejaarde vader Hans naar Berlijn. Diezelfde reis maar dan in omgekeerde richting maakte Hans Lichtenstein vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog met het Kindertransport. Vader en zoon gaan op zoek naar het verleden.De Schaduw van Berlijn vertelt het verhaal van de ontsnapping van de jonge Hans uit Nazi­Duitsland en dat van de nare jeugd van zijn zoon Jonathan op het platteland van Wales. Tijdens de reis komt aan het licht hoezeer de moeizame relatie tussen vader en zoon rechtstreeks verband houdt met het traumatische verleden. Eindelijk ontstaat er iets van een verstandhouding tussen vader en zoon; ze praten meer met elkaar dan ze ooit eerder deden en Jonathan hoort, ziet en begrijpt voor het eerst welke last Hans draagt, die als enige van zijn familie de oorlog overleefde. De schaduw van Berlijn is een eerlijk, soms schokkend, maar ook een bijzonder hoopvol boek. Het trauma van de oorlog heeft zich ook voortgezet in de vader zoon relatie. Niet alleen de vader, ook de zoon strijdt met het verleden en door die strijd aan te gaan komen ze nader tot elkaar.
Geschiedenis & Politiek
Oorlog en vrede