De Scheepsjongen

De scheepsjongen

Gelezen 197 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 116 Favoriet 8 Recensies 10
Literatuur & Romans Spots 2   Topics 0

"Een duizelingwekkende krachttoer (_) Dit is een opmerkelijk en overtuigend verteld verhaal." The Irish Times "Een prachtig, sfeervol tijdsbeeld. Door nauwgezet onderzoek en groot vakmanschap slaagt Boyne erin om niet alleen de belangrijkste personages tot leven te brengen, maar ook de geluiden, geuren en het tumultueuze leven aan boord (_) Dit is verhalen vertellen op het hoogste niveau." The Mirror Een nieuw meesterwerk van de auteur van De jongen in de gestreepte pyjama Het is december 1787. De veertienjarige John Jacob Turnstile, die al vaker met de politie in aanraking is gekomen, is voor de zoveelste keer op weg naar de gevangenis. De autoriteiten doen hem een voorstel: er ligt een recent opgeknapt schip in de haven, klaar om te vertrekken op een belangrijke missie. De kapitein is met spoed op zoek naar een scheepsmaatje. John heeft niet echt iets te kiezen, en voor hij het weet zwaait hij op het dek van de Bounty zijn oude leven uit terwijl het schip vertrekt met bestemming Tahiti. Na een lange, gevaarlijke reis bereiken ze het tropische eiland. De kokosnoten, eeuwige zonneschijn en halfnaakte vrouwen die ze daar aantreffen, hebben een betoverende uitwerking op de bemanning. Wanneer de terugreis ter sprake komt, slaan ze aan het muiten. De scheepsjongen ziet zichzelf plotseling gevangen in een draaikolk van gewelddadige gebeurtenissen met een zeer onzekere uitkomst_

Oorlogs- en verzetsroman
Carla Benink