De Schreeuw van Ambon

De Schreeuw van Ambon

Gelezen 2 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 5 Favoriet 0 Recensies 1
Thrillers & Spanning   Topics 0

Nederland is in de jaren '70 in de ban van gewapende gijzelingen en treinkapingen door Molukkers bij Wijster en in Amsterdam. Zij strijden voor een vrije republiek RMS. Op Ambon wordt echter gewerkt aan een ultrageheim plan om de RMS te realiseren. Daar wordt de jonge Molukse vrouw Naomi Rinsampessy tegen haar wil als lokvogel ingelijfd door het Indonesische regime. Men wil met haar hulp Nederland in stilte de hand reiken om de RMS (het doel van de gijzelingen) op Ambon mogelijk te maken. Maar daarvoor moet wél honderd miljoen dollar worden betaald. Is het een corrupte truc? Van wie? Doordat de Nederlandse regering het aanbod woedend afwijst en doodzwijgt, loopt de situatie uit de hand. Als in 2016, bijna veertig jaar later, door Zuid-Molukker Harko Latumena onderzoek wordt gedaan naar deze gebeurtenissen, wordt de lezer meegezogen in het complot van toen. Tijdens de spannende zoektocht naar levende getuigen in Indonesië komen werkelijkheid en fictie samen in een intrigerend plot. Deze politieke thriller geeft helder inzicht in 'De Molukse Kwestie' en verklaart de blijvende emoties.

Kees Jan Dellebeke, werkzaam bij de BVD tijdens de Molukse acties van de jaren '70: "Een spitsvondig, fictief en op feiten gebaseerd goed gedocumenteerd verhaal met verrassende wendingen, dat opnieuw dringend aandacht vraagt voor de echte historie van Molukkers in Nederland. Ademloos!"

Uitgeverij Elikser B.V.
08 april 2019

Lees verder

Hebban recensie

Interessante journalistieke fictie

door Gert op 07-06-2019

Hein Bloemink (1961) is sinds 1995 uitgever en redacteur van een krant in Haren en daarnaast sinds 2006 ook freelance communicatiemedewerker in de ouderenzorg. Hij is geboren, getogen en woonachtig in Haren. Bloemink laat in De schreeuw van Ambon opnieuw zien dat hij graag fictie met non-fictie met elkaar verbindt.

‘Want dan wijzen ze mij aan en zullen zeggen: “Komt u mee?” Als dat gebeurt, zal...