De schreeuw van de dondervogel

Een uniek Indianen-boek, zoals nog nooit in Nederland - zelfs niet in Europa - verschenen is.
De schreeuw van de dondervogel bevat klassieke Indianenverhalen uit de wereldliteratuur (werk van Karl May, Jack London, Fritz Steuben en Zane Grey). Maar ook zijn die verhalen opgenomen die zo authentiek zijn als maar mogelijk is: de herinneringen van de Indianen zelf, opgetekend uit de mond van befaamde opperhoofden als Geronimo, Black Elk, Chief Joseph, Long Lance en Plenty Coups, aangevuld met ooggetuigenverslagen uit de tijd van de grote Indiaanse opstanden in de vorige eeuw. Tenslotte bevat deze omnibus moderne Indianen-verhalen - avontuurlijk, romantisch, hard - zoals ze nog steeds in Amerikaanse weekbladen verschijnen; soms louter entertainment - zoals Mac Kinlay Kantor, Louis Lamour - , maar soms ook van hoog literair niveau, zoals het werk van Dorothy M. Johnson.
Tezamen doen de meer dan vierhonderd pagina's van deze bundel op overweldigende en melancholieke wijze de fictie en werkelijkheid van de 'roodhuiden' voor ons herleven, zowel van de fantasie-indianen die al eeuwen door onze jeugdboeken galopperen als van de authentieke 'eerste Amerikanen ' wier oorspronkelijke natuurbestaan voorgoed voorbij is.

Is De schreeuw van de dondervogel het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De schreeuw van de dondervogel