De slag om Hema

Gelezen 4 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Lijsten 1   Topics 0
De HEMA is al bijna honderd jaar ons nationale warenhuis. Rookworsten en tompoezen, kinderkleding en handdoeken, lippenstift en beha’s - lekker degelijk, voor een lage prijs. Een iconische winkelketen, geliefd door miljoenen klanten.
Maar in 2020 trok ‘onze’ HEMA om andere redenen de aandacht. Het bedrijf werd keihard geraakt door corona, aan de top ontspon zich een bloederig gevecht om de macht. Eigenaar Marcel Boekhoorn werd aan de kant gezet, schuldeisers namen het roer over. De familie achter supermarktketen Jumbo gaat er nu met de buit vandoor, zo lijkt het.
De toekomst van de winkelketen staat op het spel. En dat is niet voor het eerst. Vorige eigenaren kleedden de ooit zo machtige HEMA financieel uit, de schuldenlast is nog altijd gevaarlijk groot. Heeft die geliefde HEMA nog wel toekomst?
In De slag om HEMA onthult Stefan Vermeulen het drama dat zich de afgelopen tijd achter de schermen heeft afgespeeld. Van de roemrijke historie tot de overname door het Britse Lion Capital in 2007, van de ‘redding’ door zakenman Marcel Boekhoorn tot de coup van de schuldeisers - hoe kon het met HEMA zo gruwelijk misgaan?

Stefan Vermeulen (1983) is onderzoeksjournalist. Eerder verscheen van zijn hand Heineken na Freddy, dat in 2017 genomineerd werd voor de Brusseprijs.

‘Een klassieker.’
Sophie Hilbrand

‘Heerlijk boek!’
Alexander Klöpping

‘Leest allen deze heerlijk lezende reconstructie van de Hema-soap!’
Sander Schimmelpenninck

‘Leest als een jongensboek.’